duminică, 13 aprilie 2014

Scufiţa Roşie şi Lupul în istorie





A fost odată ca niciodată o fată pe nume Scufiţa Roşie,foarte curioasă şi isteaţă. Ea s-a gândit într-o zi să pornească într-o călătorie în combaterea propagandei şi a manipulării în cursul istoriei. A trecut prin patru perioade : Iluminismul, Marxismul, Nazismul şi Democraţia. A mers ea ce a mers mânată de curaj şi îndemânare,însă la fiecare perioadă câte un Lup înşelător i s-a ivit în faţă…

1. Versiunea clasică a poveştii :

Aceasta este însă originară din Franţa,prima versiune publicată a sa fiind cea a lui Charles Perrault « Le Petit Chaperon Rouge »(1697).
Povestea este cea pe care o ştim cu toţii încă din copilărie:
Scufita Roşie este trimisă cu merinde la bunica,aceasta se întâlneşte pe drumul din pădure cu Lupul care reuşeşte să îi modifice drumul pentru ca acesta să ajungă primul la casa bunicii. Scufiţa Roşie este ademenită de catre Lupul deghizat în bunică,aceasta sfârşind şi ea înghiţită de Lup.

2. Scufiţa Revoluţionară :

În cadrul acestei versiuni,apare continuarea în care vânătorul reuşeşte să le salveze pe bunicuţă şi Scufiţă,Lupul fiind în cele din urmă înfrânt.Aceasta aparţine fraţilor Grimm,« Rotkappchen » (1812).

Apoi, trebuie să avem în vedere şi varianta lui Ludwig Tieck: « Viaţa şi moartea Scufiţei Roşii »(1800). Aici Lupul apare ca un susţinător al cauzei revoluţionare franceze ce ademeneşte poporul vulnerabil în faţa ideilor măreţe (Scufiţa Roşie),fiind în cele din urmă înfrânt de către puterea absolutismului monarhic( Vânătorul).

Morala celor două este simplă : Oricine,datorită creduliăţii şi inocenţei specifice tinereţii,se lasă pradă prea mult ideilor revoluţionare,va sfârşi distrus chiar de acestea.

 3. Scufiţa Roşie şi regimurile totalitare :

Întâi,vom discuta situaţia marxismului :
Povestea aici simbolizează lupta de clasă. Lupul reprezintă astfel opresiunea spirituală şi materială,manifestată în condinţii politice şi sociale nedrepte.Scufiţa Roşie,pe de altă parte,simbolizează opoziţia faţă de clasa exploatatoare.Vânătorul reprezinta forţa utilizată doar pentru înlăturarea opresiunii.

În cadrul adaptării : « Scufiţa Roşie şi lupta de clasă »(gr. « Rotkappchen und der Klasssenkampf ») de Bericht Brandt, morala este destul de clară. Misiunea Scufiţei Roşii la bunica are scopul de a trezi în mintea copiilor prima lor datorie socială : lupta contra duşmanului de clasă.

Mai mergem puţin, iar Scufiţa noastră de la început se va ciocni de Lupul nazismului :

În varianta lui Karl Krauss din 1933, social-democraţia germană este comparată cu o fată naivă ce caută flori în pădure şi care poate spune că a avut noroc atunci când a fost salvată de un vânător din ghearele unui lup fascist.

 4. Scufiţa Roşie şi democraţia:

În versiunea lui H. I. Philips,”Little Red Riding Hood as a Dictator Would Tell It”(1940) avem o versiune americană a poveştii,ce critică totalitarismul:
Întâmplarea are loc într-o perioada Fascistă. Povestea este văzută strict din punctul de vedere al unui Lup-dictator paranoic. El o priveşte pe bunica asemenea unui invadator şi o înghite într-un act de auto-apărare. Apoi,apariţia în scena a Scufiţei este văzută drept intrarea unui agresor,care îi aminteşte de bancherii internaţionali de care acesta se temea. Lupul o înghite pe Scufiţă pentru a se apăra,eliminând astfel un potenţial terorist.

Ultimul lup aparţine unui desen animat din 1942, “Blitz Wolf” ce reprezintă o variaţiune pe tema celor Trei Purceluşi,folosită ca propagandă de război anti-germană.

Scufiţa Roşie cea isteaţă şi curioasă a înfrânt la final toate poveştile propagandistice realizate pe seama ei şi a revenit împreună cu bunicuţa sa la versiunea iniţială. Şi au trăit fericite până la adânci bătrâneţi în memoria copiilor ca un basm frumos ce ne avertizează să ascultăm de părinţi şi să nu ne încredem în străini.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu