A fost odată ca niciodată o fată pe nume Scufiţa Roşie,foarte curioasă şi
isteaţă. Ea s-a gândit într-o zi să pornească într-o călătorie în combaterea
propagandei şi a manipulării în cursul istoriei. A trecut prin patru
perioade : Iluminismul, Marxismul, Nazismul şi Democraţia. A mers ea ce a
mers mânată de curaj şi îndemânare,însă la fiecare perioadă câte un Lup
înşelător i s-a ivit în faţă…
1. Versiunea clasică a poveştii :
Aceasta este însă originară din Franţa,prima versiune publicată a sa fiind
cea a lui Charles Perrault « Le
Petit Chaperon Rouge »(1697).
Povestea este cea pe care o ştim
cu toţii încă din copilărie:
Scufita Roşie este trimisă cu
merinde la bunica,aceasta se întâlneşte pe drumul din pădure cu Lupul care
reuşeşte să îi modifice drumul pentru ca acesta să ajungă primul la casa
bunicii. Scufiţa Roşie este ademenită de catre Lupul deghizat în bunică,aceasta
sfârşind şi ea înghiţită de Lup.
2. Scufiţa Revoluţionară :
În cadrul acestei versiuni,apare continuarea
în care vânătorul reuşeşte să le salveze pe bunicuţă şi Scufiţă,Lupul fiind în
cele din urmă înfrânt.Aceasta aparţine fraţilor Grimm,« Rotkappchen » (1812).
Apoi, trebuie să avem în vedere şi
varianta lui Ludwig Tieck: « Viaţa şi moartea Scufiţei Roşii »(1800).
Aici Lupul apare ca un susţinător al cauzei revoluţionare franceze ce
ademeneşte poporul vulnerabil în faţa ideilor măreţe (Scufiţa Roşie),fiind în
cele din urmă înfrânt de către puterea absolutismului monarhic( Vânătorul).
Morala celor două este simplă :
Oricine,datorită creduliăţii şi inocenţei
specifice tinereţii,se lasă pradă prea mult ideilor revoluţionare,va sfârşi
distrus chiar de acestea.
3. Scufiţa Roşie şi regimurile
totalitare :
Întâi,vom discuta situaţia marxismului :
Povestea aici simbolizează lupta de clasă. Lupul reprezintă astfel
opresiunea spirituală şi materială,manifestată în condinţii politice şi sociale
nedrepte.Scufiţa Roşie,pe de altă parte,simbolizează opoziţia faţă de clasa
exploatatoare.Vânătorul reprezinta forţa utilizată doar pentru înlăturarea
opresiunii.
În cadrul adaptării :
« Scufiţa Roşie şi lupta de clasă »(gr. « Rotkappchen und
der Klasssenkampf ») de Bericht
Brandt, morala este destul de clară. Misiunea Scufiţei Roşii la bunica are
scopul de a trezi în mintea copiilor prima lor datorie socială : lupta
contra duşmanului de clasă.
Mai mergem puţin, iar Scufiţa noastră de la început se va ciocni de Lupul nazismului :
În varianta lui Karl Krauss din 1933,
social-democraţia germană este comparată cu o fată naivă ce caută flori în
pădure şi care poate spune că a avut noroc atunci când a fost salvată de un
vânător din ghearele unui lup fascist.
4. Scufiţa Roşie şi democraţia:
În versiunea lui H.
I. Philips,”Little Red Riding Hood as a Dictator Would Tell It”(1940) avem
o versiune americană a poveştii,ce critică totalitarismul:
Întâmplarea are loc într-o perioada Fascistă. Povestea este văzută strict din punctul de vedere
al unui Lup-dictator paranoic. El o priveşte pe bunica asemenea unui invadator
şi o înghite într-un act de auto-apărare. Apoi,apariţia în scena a Scufiţei
este văzută drept intrarea unui agresor,care îi aminteşte de bancherii
internaţionali de care acesta se temea. Lupul o înghite pe Scufiţă pentru a se
apăra,eliminând astfel un potenţial terorist.
Ultimul lup aparţine unui desen animat din 1942, “Blitz Wolf” ce reprezintă o variaţiune pe tema celor Trei
Purceluşi,folosită ca propagandă de război anti-germană.
Scufiţa Roşie cea isteaţă şi curioasă a înfrânt la final toate poveştile
propagandistice realizate pe seama ei şi a revenit împreună cu bunicuţa sa la
versiunea iniţială. Şi au trăit fericite până la adânci bătrâneţi în memoria
copiilor ca un basm frumos ce ne avertizează să ascultăm de părinţi şi să nu ne
încredem în străini.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu